MojiPhone

Pred nedávnom sme vám priniesli článok o tom, aké riziká nesie so sebou aj taká banálna operácia, akou je výmena batérie. V autorizovanom servise máte istotu, že všetky komponenty v telefóne budú nahradené a batéria umiestnená tak, ako má. V prípade niektorých smartfónov je dokonca výmena batérie v autorizovanom servise celkovo lacnejšia. Aká je ale situácia pri takej náročnej úlohe, akou je výmena displeja? To sme si vyskúšali na vlastnej koži.

Náš tip
Huawei P9 a VIP servis: Reklamácia a oprava rozbitého displeja v praxi | VIDEO

Výmena displeja v neautorizovanom servise s pochybným výsledkom

Náš redakčný iPhone X utrpel na displeji nepekné „poranenia“, a tak sme sa rozhodli, že nájdeme na internete najlacnejšiu ponuku jedného zo známych servisov smartfónov a necháme si displej vymeniť. V servise nám opravu spravili na počkanie a telefón vyzeral ako nový. Prvé skúšanie a používanie telefónu neodhalilo ani len najmenšie známky neprirodzeného správania. Tie sa prejavili až po niekoľkých hodinách, kedy sme spozorovali zvláštne správanie jasu na displeji. Nepripisovali sme však tomu žiadnu dôležitosť, no keď sa problémy nestrácali, rozhodli sme sa, že telefón podrobíme profesionálnej prehliadke.

Diagnostika v autorizovanom servisnom centre

Zaniesli sme ho do autorizovaného servisného strediska SWISS Service. Tu bol telefón pripojený k profesionálnej diagnostike od Apple, ktorá odhalila príčinu našich problémov. Na telefóne totiž nefungoval Ambient Light senzor, ktorý je zodpovedný za automatické prispôsobovanie jasu displeja. Rozhodli sme sa preto, že necháme telefón rozobrať a pozrieme sa na to, čo je vo vnútri.

Vstupná diagnostika v autorizovanom servise odhalila nefungujúci Ambient Light senzor.

Už pri rozoberaní telefónu nám technik oznámil, že adhezívum spájajúce dva kusy konštrukcie telefónu nebolo nanesené v dostatočnej vrstve a je možné, že by telefón neobstál v takých podmienkach, aké garantuje výrobca s certifikáciou odolnosti IP68. Samozrejme, je to niečo, čo pri bežnej práci s telefónom nezbadáte a nedostatky sa ukážu až vtedy, keď už je neskoro.

Vľavo – vrátený displej po oprave v neautorizovanom servise; Vpravo – nová jednotka pred aplikovaním v autorizovanom servise.

Ďalším badateľným problémom, ktorý sme si pred tým nevšimli bolo, že neautorizovaný servis použil niektoré komponenty zo starého displeja. Na fotke môžete vidieť samotný telefón, vedľa neho pôvodný displej, ktorý nám vrátil servis a vedľa neho čisto nový kus z autorizovaného servisu. Ako môžete vidieť, na vrátenom kuse chýbajú súčiastky, ktoré by tam byť mali. Aj tento fakt sa mohol podpísať pod nefungujúci Ambient Light senzor.

Náš tip
Samsung Galaxy S8 a S8+ prídu s prémiovým servisom

Profesionálna výmena a obnovená záruka

Ďalším veľkým rozdielom je spôsob, akým je displej menený. Po zapojení nového displeja je celá konštrukcia telefónu znovu spojená prostredníctvom špeciálnych nástrojov, ktoré na telefón vyvíjajú presne stanovený tlak v presne stanovenom čase, čím je dosiahnuté optimálne spojenie dvoch kusov konštrukcie. Takéto zariadenie majú k dispozícii iba autorizované servisné strediská, ktoré ho získajú priamo od výrobcu zariadenia.

Poslednou kontrolou, ktorou telefón prejde iba v autorizovanom servise, je poinštalačná diagnostika. Tá trvá približne 20-25 minút a znovu prebieha v špeciálnom prístroji, ktorým disponuje iba autorizovaný servis. Tento prístroj simuluje používanie telefónu, stláča rôzne body na displeji a sleduje odozvu, vykonáva všetky možné druhy vstupov a kontroluje, či je odpoveď telefónu taká, aká má byť. Tento detailný proces je pritom sprístupňovaný zo strany výrobcu, ktorý tak získa prehľad o tom, že telefón prešiel opravou v autorizovanom servise, vďaka čomu tiež zariadenie nepríde o záruku od výrobcu. Telefón v stave, v akom sme ho do servisu doniesli, by však na záruku nárok nemal.

Porovnateľná cena, neporovnateľne vyššia kvalita

Na priloženom screenshote si môžete pozrieť diagnostiku zariadenia po tom, ako bol displej vymenený v autorizovanom servise SWISS Service. Žiadna chyba v Ambient Senzore už nie je a môžeme potvrdiť, že prispôsobovanie jasu znovu funguje bez problémov. Len pre poriadok, dva otázniky vo vstupnej aj výstupnej diagnostike pri položkách Service a Software upozorňujú na softvérové nedostatky – telefón nemal nastavené pravidelné zálohovanie a nebol aktualizovaný na najnovšiu verziu systému. Po hardvérovej stránke bol však mobil ako nový.

Výstupná diagnostika po výmene displeja na iPhone X v autorizovanom servise.

A koľko sme za to zaplatili? V neautorizovanom servise nás oprava vyšla na približne 400 EUR s tým, že sme požadovali vrátenie pôvodného displeja. Bez tejto podmienky by bola cena o stovku nižšia, no ako sami vidíte, aj tak nám nebol displej vrátený v pôvodnom formáte a niektoré jeho súčiastky boli použité pre napojenie nového displeja.

V autorizovanom servise bola cena opravy 356,40 EUR s tým, že už sme nepožadovali vrátanie pôvodného displeja. Pri rovnakom úkone to tak znamená približne o 50 EUR vyššiu cenu. Oplatí sa zaplatiť viac? Podľa nás určite áno. Nielenže teraz telefón funguje bez akýchkoľvek problémov, ale máme aj istotu, že je po hardvérovej stránke v bezchybnom stave a tiež máme nárok na záručnú opravu v prípade ďalšieho problému.

26. apríla 2018
Fotománia

+