MojiPhone

Multimediálny tablet iPad bol, a ešte aj dlho bude jedinečným produktom, ktorým Apple vytvorila celkom novú kategóriu mobilných zariadení. Dokonalá harmónia hardvéru, softvéru a dizajnu vdýchla úspech už prvej generácie, ktorý je len ťažko prekonateľný konkurenciou.

Nový iPad bol predstavený verejnosti 7. marca 2012 a podobne, ako iPhone 4S, prešiel výraznou zmenou hardvéru, no zovňajšok je na vlas identický so staršou generáciou. Spoločnosť Apple sa sústredila hlavne na inováciu displeja a zaviedla podporu LTE, teda mobilnej siete 4. generácie. Poďme sa spoločne pozrieť, aké sú výhody kúpy nového iPadu, s akými nedostatkami sa stretnete a odpovieme si aj na otázku, komu sa oplatí investovať do tohto zariadenia.

Obsah balenia:

Balenie je totožné s predchádzajúcim modelom a klasicky obsahuje samotný iPad, USB kábel na prepojenie iPadu s PC/Mac, adaptér do elektrickej siete, brožúrka s návodom na prvé použitie a dvojicu bielych Apple nálepiek. V prípade 4G LTE verzie, pribudne okrem toho aj malá spona na vyberanie SIM karty. Ak by sme mali porovnať celkový vzhľad krabice, líši sa iba obrázkom na prednej strane, konkrétne nastaveným pozadím na vyobrazení iPadu.

Dizajn:

Už bolo spomenuté, nový iPad sa nedočkal žiadnych badateľných kozmetických úprav. Čo sa týka dizajnu, je identický s predchádzajúcim modelom a líši sa len nepatrne rozmermi. Jednoliate hliníkové telo a 9,7 palcový displej, pokrytý odolným sklom, sú vynikajúco upevnené, vďaka čomu nepostrehnete žiadne nepríjemné vŕzganie. Ak by sme priložili k sebe iPad 2 a nový iPad, je viditeľný malý rozdiel v hrúbke oboch zariadení. Nový model je o 0,6 milimetra hrubší, no táto zmena nieje veľmi postrehnuteľná a už vonkoncom nie výrazná. Kamera, dokovací konektor, reproduktor, tlačidlá a micro SIM karta (4G model), sú presne tam, kde ste zvyknutí u iPadu 2.

Spolu s hrúbkou sa zmenila aj hmotnosť, ktorá sa zvýšila zhruba o 55 gramov, vo verzií so 4G modulom. Pri používaní oboch modelov som však nepostrehol výrazný rozdiel ani pri porovnávaní v oboch rukách a teda váha je stále v prijateľných medziach.

Displej

Najvýraznejšou zmenou prešiel displej, ktorý Apple hrdo pomenoval pojmom Retina (displej, ktorého obrazové prvky voľným okom nepostrehnete). Pôvodné rozlíšenie 1024×768 pixelov, nahradil štvornásobným, na rovnakom priestore 9,7 palcov. V porovnaní s domácou Full HD televíznou obrazovkou, má nový iPad viac ako 1 milión obrazových prvok viac, na približne 4x menšej ploche.

Nový displej zaujme na prvý pohľad a rýchlo sa stal hlavným dôvodom, prečo si by som si zadovážil nový iPad. Už po niekoľko hodinovom používaní som si zvykol na vynikajúcu ostrosť. Neskôr, keď som sa pri testovaní vrátil k iPadu 2, mal som pocit akoby som sa vrátil o niekoľko rokov späť.

Detail na Retina displej nového iPadu.

Čo sa týka parametrov obrazu, ako jas, sýtosť farieb a pozorovacie uhly, najviac je samozrejme badateľná ostrosť. Mohli by sme to vyjadriť tým, že displej má 4x viac obrazových prvkov, ako pôvodný model a teda celkový obraz je aj 4x ostrejší. Čítanie textov je skutočne zážitok. Zahraničné portály prirovnali obrazovku iPadu k papieru a ja sa plne stotožňujem s týmto tvrdením. Využitie iPadu vidím hlavne v konzumácií textu, či už vo forme správ, kníh, e-mailov alebo sociálnych médií. To čo Apple spravil s novým modelom je, že ho vylepšil v tom, na čo je primárne určený.

Porovnanie displeja. Vľavo nový iPad, vpravo iPad 2.

Sýtosť farieb je podľa informácií spoločnosti Apple o 44 percent lepšia. Ako užívateľ som postrehol rozdiel, no nieje až taký výrazný. Farby sa zdajú viac prirodzené no menej výrazné. Pozorovacie uhly sú vynikajúce, ako pri predchádzajúcom modeli a takmer žiadny rozdiel nepostrehnete.

Jas obrazovky nového iPadu je taký vysoký, ako na dvojke a dočkal sa aj väčšieho rozsahu v nízkych hodnotách. To sa prejaví hlavne v noci na šetrení batérie, kedy je príliš svetlý obraz nepríjemný očiam. Pri využívaní na priamom slnku sa neodlišuje od predchádzajúceho modelu a povedzme si pravdu, nieje to žiadna výhra. To isté platí aj pre všetky ostatné zariadenia tohto typu.

Procesor A5X

Aby známa Applovská rýchlosť, citlivosť a komfort pri práci zostala zachovaná, bol nový iPad osadený vylepšeným procesorom s označením A5X. Znak X, vyjadruje zmenu len jednotky GPU (Graphic Processing Unit), teda grafickom čipe, pričom počet jadier a taktovacia frekvencia CPU zostáva zachovaná. Namiesto dvojjadrového GPU, disponuje nový iPad štvorjadrovým, ktorého výkon je podľa vyjadrení Applu až 2x vyšší, ako výkon iPadu 2.

Bežný používateľ vyšší grafický výkon nepostrehne, nakoľko je určený hlavne pre podporu štvornásobne väčšieho počtu pixelov Retina displeja. Pri testovaní hier optimalizovaných pre nový iPad, som nepostrehol žiadne spomalenie, sekanie a podobné nepríjemné záležitosti. Práca s prostredím iOS 5.1 bola svižná, no samotné aplikácie reagovali o niečo pomalšie. Avšak hovoríme rádovo o milisekundách, takže bez porovnania s iPadom 2, by som si malé spomalenie určite nevšimol.

Batéria

Vylepšená kvalita obrazu a zodpovedajúcim spôsobom vyšší príkon, vyžaduje väčšiu batériu. Štandardná výdrž udávaná výrobcom je 10 hodín, a oproti iPadu 2 sa podľa ich tvrdení nezmenila. Apple bol teda schopný ponúknuť porovnateľnú životnosť batérie, ako v prípade iPad 2 a to aj so zreteľom na celkovo zvýšenú spotrebu energie. Aby sa zachovala spomínaná výdrž, museli inžinieri fyzicky zväčšiť rozmery každého článku batérie o približne 70 %.

Negatívne sa nárast kapacity odzrkadlil na dobe nabíjania a v určitej miere aj na hmotnosti celého zariadenia. Väčšia batéria vyžaduje oveľa väčší čas, než dosiahne plného nabitia. Pri použití výkonnej nabíjačky, ktorá je súčasťou balenia, trvalo nabitie niečo cez 6 hodín, pričom posledných 10% trvalo 1 hodinu. Oproti predchádzajúcemu modelu to predstavuje nárast až o 2 hodiny.  Tento fakt by som označil, ako najväčšiu nevýhodu nového iPadu. Retina displej si teda vyžiadal svoju obeť, v podobe doby nabíjania.

Prehrievanie

Najvyhľadávanejšia otázka potencionálnych záujemcov pri kúpe nového iPadu je : Neprehrieva sa ? Určite by som to nenazval prehrievaním. Tento pojem sa často spája s teplotou, ktorá je pre zariadenie nebezpečná a môže ho poškodiť. Určite to nieje prípad nového iPadu. Nebudeme si klamať, iPad je skutočne teplejší na dotyk, ale je to skutočne dôvod pre taký rozruch ? Nový iPad sa zahrieva počas hrania hier, no pri surfovaní na webe, čítaní kníh alebo počúvaní hudby, teplota vôbec nenarastie do nepríjemných hodnôt.

Po spustení predaja nového iPadu na Slovensku, som sa bol presvedčiť o impozantnosti Retina displeja v jednej z Apple Premium Reseller predajní. Okrem potvrdenia kvality obrazovky, iPad bol na dotyk skutočne horúci. Mnoho návštevníkov si však neuvedomí, že displeje výstavných kusov sú takmer nepretržite pustené a využívané, čo sa odzrkadlí aj na teplote zariadenia. Možno preto sa nájde pár ľudí, ktorých odradí teplota od kúpy. Skutočne to nieje nič, čo by viedlo k zhoršeniu funkcie a použitelnosti zariadenia.

iSight kamera

Nový iPad je podobne, ako minuloročný model, vybavený dvojicou fotoaparátov na prednej a zadnej strane. Predný fotoaparát sa nedočkal žiadnej zmeny a rovnako ponúka rozlíšenie VGA, teda 640×480 obrazových bodov. Pre potreby video hovoru je tento postačujúci, no pre tvorbu snímok je rozhodne nie.

Príjemnej zmeny sa však dostalo zadnému fotoaparátu, ktorý Apple po novom nazýva iSight kamera. Rozlíšenie 5 megapixelov je v dnešnej dobe priemer, no fotografie sú na veľmi dobrej úrovni. Podľa niektorých informácií kamera obsahuje čip z iPhone 4 a optiku iPhone 4S. Práve táto vo veľkej miere udáva kvalitu výstupnej fotografie. Nový fotoaparát obsahuje clonou ƒ/2,4, 5 člennú optiku, a infračervený filter. S funkciou detekcie tváre je automaticky nastavené zaostrenie a expozícia, čo vedie k zjednodušeniu fotografovania v určitých situáciach.  Video dokáže natáčať vo FullHD rozlíšení 1080p, čo je príjemná zmena, no do určitej miery aj nevýhoda. Apple totiž v tomto smere zabudol do systému iOS 5 zabudovať možnosť výberu rozlíšenia. Video s dĺžkou 2 minúty  má veľkosť okolo 450 MB.

Vynovený zadný fotoaparát zvyšuje reputáciu nového iPadu, no vidieť niekoho, ako sníma fotografie pomocou iPadu vo mne vyvoláva zmiešané pocity. Rozhodne je to nepraktické, ale v núdzi, keď nieje nič iného poruke, fotografia určite nesklame.

Podpora sietí

Veľmi očakávanou funkciou, hlavne v spojených štátoch, je podpora technológie LTE a teda aj sietí 4. generácie. Mobilný internet v iPade sa tak posunul o krok vpred a ponúka teoretickú prenosovú rýchlosť až 73 Mbps. Pre nás, Slovákov, je to technológia budúcnosti, ktorú si s vysokou pravdepodobnosťou neužijete ani do predstavenia ďalšej verzie iPadu.

V Apple však nezabudli na ostatných užívateľov a pridali podporu HSPA+ s teoretickou rýchlosťou do 21,1 Mbps a DC-HSDPA s rýchlosťou až 42 Mbps. V praxi budú namerané rýchlosti menšie. Využitie týchto technológií je na Slovensku ešte limitované a spravidla dostupné vo veľkých mestách.

Nový iPad budete teraz môcť využiť aj ako osobný hotspot, teda zdieľať konektivitu operátora s maximálne piatimi inými zariadeniami, pomocou funkcie „Zdieľanie internetu“.

Kompatibilita s Apple TV

Keďže pri predstavení nového iPadu bol vyzdvihnutý grafický výkon, štyri krát vyšší než NVIDIA Tegra 3, neodpustil som si vyskúšať niektoré optimalizované hry vo veľkom rozlíšení. V tomto bode som narazil na zaujímavý problém. Zoberme si ako príklad Death Rally. Pri hraní na obrazovke nového iPadu nevzniká žiaden problém, grafika ide veľmi plynulo a nič neseká. Avšak, napadlo ma vyskúšať AirPlay Mirroring a na moje počudovanie, nešlo to práve podľa mojich očakávaní. Hra sa totiž rapídne spomalila a zdalo sa, že procesor nedisponuje dostatočnou výpočtovou kapacitou na zvládnutie oboch úkonov. Treba však upozorniť, že tento problém nastáva len pri hrách optimalizovaných na rozlíšenie nového iPadu. Ostatné úkony hravo zvláda a streaming videa cez AirPlay ide bezproblémovo.

Parametre

Porovnanie parametrov nového iPadu a iPadu druhej generácie nájdete v tabuľke.

[table “13” not found /]

Cena

V tabuľke sú uvedené orientačné ceny nového iPadu a iPadu druhej generácie a môžu sa líšiť v závislosti od predajcu.

[table “14” not found /]

Záver

Spoločnosť Apple vylepšila multimediálny tablet iPad v mnohých smeroch. Inovácia sa dotkla displeja, batérie, zadnej kamery, grafického čipu, pamäte a pribudla podpora sietí 4. generácie. Najväčšou oblasťou, kde Apple urobil skutočne pokrok, je displej nového iPadu. Ten je skutočne nádherný, priam taký výborný, že pri čítaní kníh sa Vám môže stať, že sa pristihnete, ako si oblizujete prst s cieľom pretočiť stranu.

Ak ešte nieste majiteľom iPadu, určite by som odporučil kúpu práve najnovšej verzie. Cenový rozdiel medzi základnými modelmi nového iPadu a iPadu druhej generácie je približne 80 € a skutočne sa oplatí ich investovať. iPad bol a vždy aj bude prevažne určený na konzumáciu obsahu, v čom nemá konkurenciu. V prípade, že ho využívate prevažne na hry, odporúčam zadovážiť iPad 2, pre dlhšiu výdrž a kratšiu dobu nabíjania.

Konečné rozhodnutie je len a len na vás. Treba zvážiť všetky prínosy, ktorými nový iPad disponuje a načo primárne bude slúžiť. To čo robí z iPadu najpredávanejším tabletom, koniec koncov nie je hardvér, ale softvér a široké uplatnenie , vďaka obrovskému množstvu aplikácií.

Zariadenia do redakcie zapožičal iEnjoy | Apple Premium Reseller.

1. septembra 2012
Fotománia